"

Úžasný Spitfire: Británia mu môže ďakovať za záchranu

12. 03. 2016 06:00 - Stíhačku Supermarine Spitfire mnohí považujú za najkrajšie lietadlo všetkých čias, jej elegantná silueta s nezameniteľným zvukom motoru dodnes vyvoláva úžas.
A ďalší blonďák z Luftwaffe práve dolietal...
Autor: getty images
 
 
 

Spitfire, ktorého prototyp sa po prvýkrát vzniesol do vzduchu 5.3.1936, bol ale hlavne účinnou zbraňou. V roku 1940 ochránili spitfiry Britániu pred nemeckými náletmi, o štyri roky neskôr rovnako dobre slúžili počas invázie vo Francúzsku, a ešte po 2. svetovej vojne ich používali v Izraeli.

Spitfire ako jedno z mála lietadiel - samozrejme priebežne modernizovaný a dostávajúci napríklad silnejšie motory - slúžilo v prvej línii počas celej 2. svetovej vojny. Britské Kráľovské letectvo (RAF) ho zaradilo do svojej výzbroje v auguste 1938, krstu bojom sa dočkalo v máji 1940 počas nemeckého vpádu do západnej Európy. V to čase ich ale malo RAF iba niečo vyše sto, ale najslávnejšia etapa ich služby len mala prísť. Ešte na začiatku bitky o Britániu, v ktorej sa od júla do októbra 1940 rozhodovalo o osude ostrovného kráľovstva, a tak trochu aj celej vojny, tak ešte spitfiry hrali v rámci RAF "druhé husle". Hlavnú ťažobu bojov totiž najskôr niesli jednoduchšie a hlavne dostupnejšie stíhačky Hawker Hurricane, predstavené približne o rok skôr ako Supermarine Spitfire. Lenže začiatkom júla 1940 malo RAF k dispozícii asi 350 hurricanov a iba 160 spitfirov, a tento stav sa menil iba pomaly.

VIDEO: Supermarine Spitfire - originálny zvuk motora



Nie je preto žiadnym prekvapením, že hurricany počas bitky zostrelili viac nepriateľských strojov ako spitfiry, pomer bol približne 3:2 v prospech pomalších a plátnom potiahnutých stíhačiek. Lepšie skóre strojov, na ktorých lietala počas roku 1940 aj väčšina československých pilotov RAF, ale bolo aj dôsledkom používanej taktiky. Zatiaľ čo spitfiry primárne bojovali s rýchlymi a obratnými stíhačkami Messerschmitt Bf 109, hurricany mali za úlohu ničiť bombardéry. Počas ďalšieho vývoja vojny sa ale ukázalo, že budúcnosť jednoznačne patrí novšiemu Spitfiru. Na modernejšie a výkonnejšie stroje postupne prechádzali ďalšie a ďalšie stíhacie perute RAF, vrátane troch československých - prvá z nich sa dočkala už v máji 1941 najmladšia "tristotrinástka". Po odrazení nemeckého nebezpečenstva lietali spitfiry nielen ako sprievod spojeneckých bombardérov, ale podnikali aj ofenzívne akcie proti pozemným cieľom, nad okupovanou Európou napríklad často útočili na vlaky.

Supermarine Spitfire

Po vojne sa spitfiry dostali aj do výzbroje čs. letectva, vláda zadovážila v Británii 70 nových stíhačiek, do republiky preleteli v roku 1945. Spolu so sovietskymi lietadlami sa stali základom obnoveného stíhacieho letectva, kde lietali pod označením S-89. Koncom 40. rokov bola väčšina z nich predaná do Izraela, ktorému pomohli obhájiť nezávislosť. Vo vzduchu sa pritom často stroje s Dávidovu hviezdou stretávali s rovnakými strojmi, len vo farbách arabských nepriateľov. Tieto "bratovražedné boje" na prelome 40. a 50. rokov boli trochu horúcou bodkou za kariérou lietadla, ktoré sa zrodilo podľa špecifikácii britského ministerstva letectva z roku 1931.

Supermarine Spitfire

Jeho korene možno ale nájsť v pretekárskych plavákových lietadlách, ktorými sa firma Supermarine preslávila a ktorej získali množstvo rýchlostných rekordov. Ich autor Reginald Mitchell sa stal aj konštruktérom novej stíhačky. Prototyp s otvorenou kabínou a pevným podvozkom, ktorý vzlietol vo februári 1934, sa ale veľmi nepodaril. Tým pravým lietadlom sa ukázala byť až druhá Mitchellova konštrukcia, ktorá sa premiérovo ocitla vo vzduchu pred 80 rokmi. Do výzbroje sa ale lietadlo, ktoré čoskoro dostalo meno Spitfire (vo význame - temperamentné dievča či žena), dostávalo kvôli zložitej výrobe pomerne pomaly. Problémy sa ale časom podarilo prekonať a nakoniec z neho vyrobili vyše 20.000 kusov. Konštruktér Reginald Mitchell sa však úspešnej služby svojho najslávnejšieho výtvoru nedočkal, už v júni 1937 zomrel na rakovinu.

VIDEO: Spitfire - Zrod legendy (dokument, čeština, 45 min)

Autor:  ČTK, ms, Pavel Lukáš

NAJČÍTANEJŠIE

 

KRIMISPRÁVY

 

DR. ZVIERA RADÍ

 

ANKETA

 

TECHNIKA