"
 

Džípy 2. svetovej vojny: Na čom sa vozili víťazi a porazení?

27. 03. 2016 14:00 - Druhá svetová vojna sa často nazýva aj "vojna motorov" - pretože to bol prvý konflikt v histórií, kde sa skoro okamžite zavádzala najnovšia technika.
Jeep Willys MB
Autor: getty images
 
 
 

Takmer každá krajina zapojená do bojov musela rozvíjať svoje vlastné autá, ktoré sa mali vyznačovať vysokou spoľahlivosťou a priechodnosťou terénu. Mnohé z týchto modelov boli predkovia dnešných SUV.

Jeep Willys MB (Spojené štáty)
Bol to americký ľahký úžitkový voz, ktorého názov jeep (džíp) sa neskôr stal synonymom pre terénne automobily na celom svete. Jeho vývoj sa vo Willys - Overland Motors ukázal natoľko úspešný, že vozidlo sa začalo dodávať všetkým spojeneckým silám. Keďže v tom čase boli Sovieti a Američania spojenci, auto používala aj Červená armáda, ktorá získala asi 52 tisíc kusov. Na základe tohto modelu sa po vojne v ZSSR inšpirovali pri vývoji vlastných tereniakov. Willys MB je považovaný za najznámejšie vozidlo Druhej svetovej vojny.



GAZ-61 (ZSSR)
Bol vytvorený na základe konkrétnych požiadaviek: špičky Červenej armády potrebovali spoľahlivý automobil s dobrou manévrovateľnosťou. Tento model mal mať ako prvý na svete pohon 4x4. Zvládal stúpanie 38 stupňov a brodenie sa vodou do 70 cm. Aj pre tieto vlastnosti bol kladne prijatý aj v ostatných krajinách, aj v civilnej či vojenskej verzií. GAZ-61 mal vynikajúci výkon a bol jedným z obľúbených vozidiel maršala Žukova.



KdF Tour 82 Kuebelwagen (Nemecko)
Off-road na požiadanie z dielne slávneho Ferdinanda Porscheho. Kuebelwagen 82 bol primárne navrhnutý pre prepravu osôb, ale mierne upravené modely by mohli slúžiť aj iným účelom. Auto bolo postavené na upravenom podvozku z VW Chrobáka (KdF-Wagen neskôr patril pod Volkswagen) s motorom vzadu, a dosahoval max. 80 km/h. Nemecká 82-ka bola veľmi úspešná: bola jednoduchá, spoľahlivá a cenili si ju aj vojaci spojeneckých síl.



Dodge WC-51 (Spojené štáty)
Tereniak s pohonom všetkých náprav bol odpoveďou na desiatky výrobcov vojenských áut pre americkú armádu. Továreň Dodge predstavila prototyp, ktorý sa podrobil ťažkým skúškam. Po ich zvládnutí už začal vývoj ďalších vylepšení a verzii (sanitka, veliteľský voz, opravárenské auto, servisné auto pre spojárov..) Auto sa vyznačovalo jednoduchosťou konštrukcie a technologického prevedenia. Dodge WC-51 bol ideálny pre prepravu zbraní, mal slušnú nosnosť a priechodnosť terénom. Celkovo ho bolo vyrobených asi 400 tisíc kusov. Siahli si na neho aj Spojenci, niekoľko kusov mali aj príslušníci československej armády.



GAZ-64 (ZSSR)
Bol prvým sovietskym „džípom“. Jeho počiatky spadajú do rokov 1939–1940, kedy po skúsenostiach v Zimnej vojne s Fínskom požadovalo velenie Červenej armády jednoduchý ľahký automobil, ktorý by sa vyznačoval vysokou priechodnosťou terénom. Jeho vývoj a nasadenie prebehli veľmi rýchlym tempom. Posun vpred vlastných áut poskytol sovietskym inžinierom americký Willys MB. GAZ-64 sa na bojisku sa veľmi dobre osvedčil. Pred príchodom "Willisa" bol nenahraditeľným pomocníkom sovietskych vojakov. Jeho nástupcom bol obľúbený GAZ 67 „Čapajev“.

GAZ 64

Horch 901 Typ 40 (Nemecko)
Ďalšie SUV nemeckého Wermachtu, ktoré sa stalo hitom na bojisku. "Horch" predstavoval luxus, vysokú maximálnu rýchlosť 90 km / h, dve palivové nádrže mu poskytli dojazd až na 400 kilometrov. Obľúbila si ho nemecká vojenská elita ako Erwin Rommel, Heinz Guderian či Josef "Sepp" Dietrich V rokoch 1937 - 1943 ho vyrobili cca 15 000 kusov (rôzne zdroje uvádzajú ale iné celkové počty) s dvomi 8 valcovými vidlicovými motormi: 80 hp verzia s 3,5 litra a potom 3,8 litrovými s 90 hp. Jeho zaujímavosťou bolo stredné rezervné koleso, Horch mal jednu veľkú nevýhodu, bol pomerne krehký a často vyžadoval nákladné opravy a údržbu.

Autor:  ADAM.SK

NAJČÍTANEJŠIE

 

KRIMISPRÁVY

 

DR. ZVIERA RADÍ

 

ANKETA

 

TECHNIKA