27.2.2017 10:30 | Macho

Nedokážete sa odpojiť? Ste v kolotoči digitálnej úzkosti

Neskutočne nadupaná párty mladej generácie :(
Neskutočne nadupaná párty mladej generácie :(
Zdroj: getty images
Keď David Erickson opúšťa domov v kalifornskom Long Beach, aby strávil niekoľko dní na južnom pobreží Panamy, neochotne sa vzdáva aj svojho telefónu.

Tam, kam ide, nie je wi-fi, a dátové schopnosti jeho telefónu tam nefungujú, takže si nebude kontrolovať sociálne siete ani e-maily. A keď si chce zavolať, musí prejsť na určité miesto v dome, kde môže telefonovať  alebo prijímať hovory. "Môj telefón sa tam stáva drahým budíkom," povedal  Erickson, zakladateľ digitálnej konferenčnej telefónnej spoločnosti, spravodajskému serveru BBC News.
Prvý deň a pol svojej väčšinou štvordennej dovolenky ho zviera úzkosť z toho, že je odpojený od siete. Často pátra v okolí, či  dátové služby predsa len nejakým zázrakom nenaskočili, a dohaduje sa sám so sebou, či  nemá zájsť do neďalekého hotela disponujúceho pomalým bezdrôtovým pripojením. Aspoň začiatky sú ťažké sa odpútať, dodáva. "Máte pocit, ako by na vás padalo nebo - úzkosť z odpojenia je šialená." Všetci vieme, že je neproduktívne plytvať časom online. Ale tento problém neustále narastá. Ešte nikdy neboli ľudia závislejší na svojich inteligentných telefónoch, ako zistila v roku 2016 štúdia firmy Deloitte.

Na Facebooku je aktívnych 1,86 miliardy ľudí (cca dvaja zo siedmich ľudí na Zemi). A 24 percent užívateľov internetu teraz využíva Twitter a 29 percent LinkedIn, ako uvádza Pew Research. A čo je dôležitejšie, Facebook ohlásil, že užívatelia na ňom denne trávia priemerne 50 minút. Bez ohľadu na to, aké ušľachtilé ciele si stanovíme ohľadom toho, ako sa počas pracovnej doby nenecháme vtiahnuť do diskusie na facebooku, alebo ako sa nebudeme rozptyľovať mobilným telefónom počas večere - mnohí z nás prepadnú úzkosti, keď sa snažia týchto zlozvykov zbaviť. Stiahnutie sa zo sociálnych sietí môže vyvolať úzkosť a túžbu opäť sa nalogovať, hovorí  Stefan Hofmann, profesor psychológie Bostonskej univerzity a odborník na emočný výskum.

Súhrnne sa tento stav nazýva digitálna úzkosť, a spadá do neho nielen strach z odpojenia, ale aj dlhodobé negatívne pocity kvôli osobnému užívaniu sociálnych sietí a neschopnosti čas trávený na nich nejako dostať pod kontrolu. To môže prispieť k pocitom depresie, dodal Hofmann. Niektorí ľudia začnú byť nervózni zo straty spojenia, ktoré im ich smartfóny poskytujú, pretože majú pocit, že musia sledovať budúce hrozby alebo politické správy, dodal Hofmann. "Toto je éra úzkosti," uviedol. Mnohí by radi trávili menej času online, ale vykazujú známky úzkosti, ak sú príliš ďaleko od svojho mobilu. Asi tri štvrtiny mladých dospelých, ktorí boli krátko odlúčení od svojho "mobilného kamaráta", prejavovali úzkostné správanie, ako je nepokojné vrtenie alebo svrbenie.

Ako sa týchto prejavov dá zbaviť? Ako silný prostriedok k odradeniu môže poslúžiť dôvod, prečo byť offline, založený na vašich osobných preferenciách. Môžete si napríklad jednoducho pripomínať, že keď budete tráviť menej času na sociálnych médiach, budete môcť tráviť viac času s rodinou či s priateľmi. Jasná definícia tohto výmenného obchodu môže pomôcť zmierniť strach a obavy a tiež pochopiť, prečo je dôležité sa odpojiť, vysvetľuje Christina Crooková, kanadská autorka knihy The Joy of Missing Out, kde opísala svoj 31 dní trvajúci "digitálny detox". "Pokiaľ nemáte dobrý dôvod, potom nebudete mať dostatok pevnej vôle, ktorá vás udrží mimo siete," dodala Crooková. Dôležitou súčasťou je aj vedieť si odpustiť zlyhanie. Namiesto toho, aby ste sa karhali  za nedostatok sebaovládania, si pripomeňte, že mnohé aplikácie a sociálne média sú navrhnuté tak, aby vás vtiahli späť, ak ste na nich dlhšiu dobu neboli. "Zlyháte, to je isté," hovorí Crooková. "Ale po každom zlyhaní  je potrebné opäť uveriť, že odpojiť sa je možné."

Ten pocit, keď ti kočka pošle svoje nahé fotky rovno do sprchy.

Čítajte ďalej