18.3.2017 06:00 | Technika

Tatra okolo sveta: Smrť člena posádky aj rozčarovanie po návrate

Tatra 815 GTC
Tatra 815 GTC
Zdroj: tatrakolemsveta.cz
Koncom 80. rokov táto expedícia priťahovala veľkú pozornosť. Ambiciózny plán na obídenie zemegule predstavoval pre bežných Čechoslovákov príležitosť aspoň sprostredkovane spoznať iné krajiny.

Výprava, ktorá vyrazila 18.3.1987 z pražského Staromestského námestia, sa ale po viac ako troch rokoch vrátila do úplne iného prostredia. Medzitým totiž prišiel november 1989, a záujem ľudí o cestu upravenej Tatry 815 po všetkých kontinentoch opadol.

Výprava, ktorej hlavnou úlohou bola propagácia výrobku kopřivnickej automobilky vo svete, pritom mala ambiciózne plány. Z cesty mali okrem iného vzniknúť dva celovečerné filmy a k nim 56 dielny televízny seriál. Nakoniec sa ale okrem knižiek od členov expedície zachovalo iba niekoľko dobových televíznych reportáží, amatérsky videofilm alebo plechové a papierové modely expedičného špeciálu, ktoré koncom 80. rokov skrášľovali izby chlapcov z celého Československa.

"Smútok, že nemohla byť úplne naplnená, že nemohol vzniknúť seriál," zhrnul v jednej časti  televízneho cyklu Zabudnuté výpravy svoje pocity z expedície jej vedúci Jiří Stöhr. Podobne hovorí aj ďalší jej účastník Petr Bárta, ktorý spolu so Stöhrem koncom 60. rokov tiež s tatrovkou (vtedy ešte s typom 138) vyrazil do Afriky na slávnejšiu Expedíciu Lambaréné. Nad výpravou Tatry okolo sveta sa navyše dodnes vznáša tieň tragédie, pri prechádzaní pakistanskej riek totiž zahynul jeden z jej členov František Jeniš. Plány expedície sa zrodili začiatkom 80. rokov, keď sa Jiří Stöhr náhodou dal do reči s ľuďmi z vedenia automobilky, ktorá v roku 1983 uviedla na trh nový model Tatra 815. Výprava bola pôvodne plánovaná na dva roky a mala poslúžiť k šíreniu slávy značky aj v krajinách, kde s tatrovkami nemali veľa skúseností. Prípravy cesty nakoniec zabrali celé tri roky, počas ktorých sa  zrodil aj ďalší tatrovácky propagačný projekt, účasť na slávnej Rallye Paríž - Dakar.


Pre cestu okolo sveta, na ktorej organizácii sa okrem samotnej automobilky z Kopřivnice podieľalo  napríklad aj barrandovské filmové štúdio, bola určená bežná trojnápravová Tatra 815 s pohonom všetkých kolies. Poháňal ju bežný tatrovácky vidlicový 16 litrový desaťvalec s výkonom 280 koní, zvláštna bola na aute hlavne nadstavba. Vyrobili ju vo vagónke v Studénce a členom výpravy sa stala na viac ako tri roky pojazdným domovom, v ktorom mali všetko potrebné. Automobil, ktorý je dnes možné vidieť v tatrováckom múzeu, ale dorástol do obrovských rozmerov: na dĺžku meral10 metrov, na šírku 2,5 metra a výška bola 3,85 metra. Na druhej strane poskytoval posádke popri pohodlí pri jazde (každý mal sedadlo s výhľadom dopredu, buď v kabíne lebo nad ňou)  aj miesto na spanie, kuchynku, toaletu alebo sprchu. Miesto sa samozrejme našlo aj na kamery a fotoaparáty, Tatra 815 GTC (Grand Tourist Caravan) navyše viezla aj nafukovací čln, moped a motorové rogalo.


Okrem Stöhra a Bártu tvorili posádku novinár a jadrový fyzik Stanislav Synek, ktorý bol navigátorom, tlmočníkom a zvukárom výpravy, geológ a zároveň skúsený potápač a pilot rogala František Jeniš. Vodičom, mechanikom a kuchárom v jednej osobe sa pre prvú časť výpravy stal profesionál z Tatry Dalibor Petr, ktorého v Brazílii vystriedal kopřivnický majster skúšobne motorov Karel Valchař, ktorý za volantom strávil dva roky. V Číne potom posádku doplnil ďalší tatrovák Aleš Novák.

 

Trasa expedície viedla najprv západnou a severnou Európou do ZSSR a Poľska, aby sa vyskúšala  technika, následne sa všetci vrátane auta z Nemecka dopravili do Kanady, kde začala americká časť cesty. Tú okrem ciest za krajanmi v Chicagu alebo poznávaním Aljašky či mexického pobrežia sprevádzala aj nepríjemná epizóda z Guatemaly. Automobil aj jeho posádku tam zadržali pre podozrenie zo špionáže a keď ich po deviatich dňoch prepustili, dostali naspäť rozhádzanú Tatru, v ktorej chýbalo niektoré vybavenie. Vo zvyšku cesty, počas ktorej výprava prešla Južnú Ameriku, Austráliu, Afriku, časť Ázie alebo Blízky východ, sa už podobné nepríjemné udalosti neobjavili - s výnimkou Číny, ktorou Tatra prechádzal počas študentských nepokojov. Všetkých účastníkov ale veľmi zasiahla smrť obľúbeného Jeniša. Do Prahy sa výprava vrátila v máji 1990 po troch rokoch, jednom mesiaci a 15 dňoch. Na tachometri mala tatrovka skoro 140.000 kilometrov; časť cesty však počítadlo nefungovalo.

 

Čítajte ďalej