18.3.2017 06:00 | Technika

Tatra okolo sveta: Smrť člena posádky aj rozčarovanie po návrate

Tatra 815 GTC
Tatra 815 GTC
Koncom 80. rokov táto expedícia priťahovala veľkú pozornosť. Ambiciózny plán na obídenie zemegule predstavoval pre bežných Čechoslovákov príležitosť aspoň sprostredkovane spoznať iné krajiny.

Výprava, ktorá vyrazila 18.3.1987 z pražského Staromestského námestia, sa ale po viac ako troch rokoch vrátila do úplne iného prostredia. Medzitým totiž prišiel november 1989, a záujem ľudí o cestu upravenej Tatry 815 po všetkých kontinentoch opadol.

Výprava, ktorej hlavnou úlohou bola propagácia výrobku kopřivnickej automobilky vo svete, pritom mala ambiciózne plány. Z cesty mali okrem iného vzniknúť dva celovečerné filmy a k nim 56 dielny televízny seriál. Nakoniec sa ale okrem knižiek od členov expedície zachovalo iba niekoľko dobových televíznych reportáží, amatérsky videofilm alebo plechové a papierové modely expedičného špeciálu, ktoré koncom 80. rokov skrášľovali izby chlapcov z celého Československa.

"Smútok, že nemohla byť úplne naplnená, že nemohol vzniknúť seriál," zhrnul v jednej časti  televízneho cyklu Zabudnuté výpravy svoje pocity z expedície jej vedúci Jiří Stöhr. Podobne hovorí aj ďalší jej účastník Petr Bárta, ktorý spolu so Stöhrem koncom 60. rokov tiež s tatrovkou (vtedy ešte s typom 138) vyrazil do Afriky na slávnejšiu Expedíciu Lambaréné. Nad výpravou Tatry okolo sveta sa navyše dodnes vznáša tieň tragédie, pri prechádzaní pakistanskej riek totiž zahynul jeden z jej členov František Jeniš. Plány expedície sa zrodili začiatkom 80. rokov, keď sa Jiří Stöhr náhodou dal do reči s ľuďmi z vedenia automobilky, ktorá v roku 1983 uviedla na trh nový model Tatra 815. Výprava bola pôvodne plánovaná na dva roky a mala poslúžiť k šíreniu slávy značky aj v krajinách, kde s tatrovkami nemali veľa skúseností. Prípravy cesty nakoniec zabrali celé tri roky, počas ktorých sa  zrodil aj ďalší tatrovácky propagačný projekt, účasť na slávnej Rallye Paríž - Dakar.


Pre cestu okolo sveta, na ktorej organizácii sa okrem samotnej automobilky z Kopřivnice podieľalo  napríklad aj barrandovské filmové štúdio, bola určená bežná trojnápravová Tatra 815 s pohonom všetkých kolies. Poháňal ju bežný tatrovácky vidlicový 16 litrový desaťvalec s výkonom 280 koní, zvláštna bola na aute hlavne nadstavba. Vyrobili ju vo vagónke v Studénce a členom výpravy sa stala na viac ako tri roky pojazdným domovom, v ktorom mali všetko potrebné. Automobil, ktorý je dnes možné vidieť v tatrováckom múzeu, ale dorástol do obrovských rozmerov: na dĺžku meral10 metrov, na šírku 2,5 metra a výška bola 3,85 metra. Na druhej strane poskytoval posádke popri pohodlí pri jazde (každý mal sedadlo s výhľadom dopredu, buď v kabíne lebo nad ňou)  aj miesto na spanie, kuchynku, toaletu alebo sprchu. Miesto sa samozrejme našlo aj na kamery a fotoaparáty, Tatra 815 GTC (Grand Tourist Caravan) navyše viezla aj nafukovací čln, moped a motorové rogalo.


Okrem Stöhra a Bártu tvorili posádku novinár a jadrový fyzik Stanislav Synek, ktorý bol navigátorom, tlmočníkom a zvukárom výpravy, geológ a zároveň skúsený potápač a pilot rogala František Jeniš. Vodičom, mechanikom a kuchárom v jednej osobe sa pre prvú časť výpravy stal profesionál z Tatry Dalibor Petr, ktorého v Brazílii vystriedal kopřivnický majster skúšobne motorov Karel Valchař, ktorý za volantom strávil dva roky. V Číne potom posádku doplnil ďalší tatrovák Aleš Novák.

 

Trasa expedície viedla najprv západnou a severnou Európou do ZSSR a Poľska, aby sa vyskúšala  technika, následne sa všetci vrátane auta z Nemecka dopravili do Kanady, kde začala americká časť cesty. Tú okrem ciest za krajanmi v Chicagu alebo poznávaním Aljašky či mexického pobrežia sprevádzala aj nepríjemná epizóda z Guatemaly. Automobil aj jeho posádku tam zadržali pre podozrenie zo špionáže a keď ich po deviatich dňoch prepustili, dostali naspäť rozhádzanú Tatru, v ktorej chýbalo niektoré vybavenie. Vo zvyšku cesty, počas ktorej výprava prešla Južnú Ameriku, Austráliu, Afriku, časť Ázie alebo Blízky východ, sa už podobné nepríjemné udalosti neobjavili - s výnimkou Číny, ktorou Tatra prechádzal počas študentských nepokojov. Všetkých účastníkov ale veľmi zasiahla smrť obľúbeného Jeniša. Do Prahy sa výprava vrátila v máji 1990 po troch rokoch, jednom mesiaci a 15 dňoch. Na tachometri mala tatrovka skoro 140.000 kilometrov; časť cesty však počítadlo nefungovalo.

 

Čítajte ďalej