16.3.2017 14:00 | Macho

Koľko ovocia a zeleniny je pre nás naozaj zdravých?

ovocie a zelenina
Už roky sa hovorí, že máme denne zjesť päť porcii (cca 40 dkg) ovocia a zeleniny. Na stránkach International Journal of Epidemiology je dokonca uvedené, že optimálny účinok na zdraví má až desať porcii denne.

"A ak toho dokážete zjesť ešte viac, tým lepšie!" uvádza sa na internetových stránkach francúzskeho národného nutričného programu. To už človeka dokáže odradiť. Medzinárodný tím vedený nórskymi výskumníkmi porovnával 95 štúdií, ktoré boli  publikované vo vedeckých časopisoch. Cieľom bolo osvetliť vzťah medzi konzumáciou ovocia a zeleniny a nebezpečenstvom vzniku kardiovaskulárnych chorôb, rakoviny a úmrtnosti, ako aj zvláštne účinky ovocia a zeleniny. Pokiaľ ide o dávky s ochrannými účinkami, sú výsledky trochu beznádejné pre tých, ktorí sotva zjedia päť odporúčaných porcii. "U rakoviny bolo najnižšie riziko ochorenia pozorované u 60 dkg ovocia a zeleniny denne, zatiaľ čo u kardiovaskulárnych chorôb a úmrtnosti to bolo 80 dkg denne," uviedli autori porovnávacieho výskumu.

ovocie a zelenina

"Pokiaľ sa uspokojíte s piatimi porciami denne, ani to nie je zbytočné," spresnili autori, ktorých cituje francúzsky denník Le Figaro. Podľa nich sa ale treba snažiť viac... Spočítali totiž, že 7,8 milióna ľudí vo svete by v roku 2013 nemuselo zomrieť, keby denne zjedlo 80 dkg ovocia a zeleniny. Ich závery však počítajú s tým, že zníženie rizika úmrtia je späté iba s významným množstvom skonzumovanej  zeleniny a ovocia. Ale osoby konzumujúce viac týchto produktov majú zároveň lepšiu životnú hygienu. Všetko ale záleží hlavne na jednotlivcovi, na druhu ovocia a zeleniny a na spôsobe, ako sú konzumované. Pozor ale na ovocné džúsy, ktoré obsahujú veľa cukrov a trochu tíšia hlad. Surové sa ale niekedy tiež ťažko trávia. Lekár sa pravidelne stretáva s pacientmi, ktorých žalúdok trpí nadmerných množstvom  surovej stravy. Stanoviť optimálne množstvo ovocia a zeleniny, ktoré treba denne zjesť, sa dá len ťažko, pretože ich kvalita je veľmi rozdielna. "Napríklad hroznové víno a borievky majú väčší antioxidačný účinok ako jablká," uvádza lekár.

Nórski autori tvrdia, že najväčšími nepriateľmi kardiovaskulárnych chorôb sú hrušky, jablká, kapusta,  brokolica, žerucha, karfiol, listová zelenina (hlávkový šalát, špenát), paradajky, ovocie a zelenina bohaté na betakarotén a vitamín C. Proti rakovine máme jesť hlavne zelenú a žltú zeleninu. Proti úmrtiu na choroby je nutné pridať k predchádzajúcemu zoznamu ešte bobuľoviny, varenú zeleninu a zemiaky. Naopak konzervované ovocie je podľa nich spájané so zvýšením rizika kardiovaskulárnych chorôb a s úmrtnosti.

ovocie a zelenina
Čítajte ďalej