20.4.2017 10:40 | Technika

Budúcnosť s lietajúcimi autami počíta: Jedno predstavujú aj Slováci

AeroMobil od slovenskej firmy
AeroMobil od slovenskej firmy
Zdroj: aeromobil.com
Lietajúce autá v súčasnosti vyvíja niekoľko firiem na svete. Nezaostávajú ani Slováci, ktorí 20.4.2017 na svetovej výstave Top Marques predstavia svoj nový model.

Výber zaujímavostí z histórie vývoja takzvaných „lietajúcich áut“:

- Pokusy o skonštruovanie funkčného prototypu lietajúceho automobilu začali už v 20.rokoch 20. storočia. Americký priemyselník Henry Ford, ktorý vyrábal lacné autá a zaviedol ich pásovú výrobu, už v roku 1928 testoval lietajúci prototyp Sky Flivver, testovací pilot však bohužiaľ zomrel. V roku 1940 Ford prehlásil, že kombinácia auta a lietadla môže pôsobiť ako vtip, ale je v budúcnosti reálna.


- V 50. rokoch začala americká armáda vyvíjať "lietajúce džípy", ktoré by boli menšie a ovládateľnejšie ako vrtuľníky. Najúspešnejším prototypom bol Piasecki VZ-8 Airgeep, ktorý prvýkrát vzlietol v roku 1958. Mohol operovať nízko nad zemou a vynikal stabilitou počas letu. Stroj s kapacitou troch pasažierov a dĺžkou presahujúcou sedem metrov, dosahoval maximálnu rýchlosť vyše 100 km/hod a jeho dolet bol 56 kilometrov. Americká armáda nakoniec rozhodla, že koncepcia toho vozidla je nevhodná pre moderné bojisko a zamerala sa na vývoj konvenčných helikoptér.


- V roku 2009 vyrazil tím dobrodruhov z Londýna na odvážnu cestu skrz Európu do afrického Mali so vznášajúcim sa autom Skycar, ktoré dokáže lietať pomocou vrtule a padáku, a je dielom britského vynálezcu Gila Cardoza. Skycar dokáže vyvinúť rýchlosť až 180 km/ h, k vzletu sa potrebuje pohybovať rýchlosťou  110 km/h. Jeho motor je poháňaný biologickým palivom a vo vzduchu vie dosiahnuť výšku až 4570 metrov. Počas 9000 kilometrov dlhej výpravy však bol stroj vo vzduchu iba minimálne.


- Americká spoločnosť Terrafugia Inc. v apríli 2012 oznámila, že jej prototyp lietajúceho vozidla úspešne dokončil testovací let. Vozidlo pomenované Transition má dve sedadlá, štyri kolesá a osemmetrové krídla, ktorá sa dajú zložiť, takže sa s ním dá jazdiť ako s automobilom. K vzletu však auto potrebuje 762 metrov dlhú rozjazdovú dráhu. Pri testovacom lete stroj letel osem minút vo výške 426 metrov; komerčné lietadlá lietajú vo výške cca 10,5 kilometra. Jeho odhadovaná predajná cena je v prepočte cca  259 000 €. Do predaja by sa stroj s označením TF-X mal dostať najskôr v roku 2021.


- Slovenská firma AeroMobil predstavila 20.4.2017 na svetovej výstave Top Marques v Monaku nový model tzv. lietajúceho auta, ktoré by malo ísť už v tomto roku do predaja. Jednalo by sa tak o prvé komerčne dostupné lietajúceho auto na svete. O jeho pohon sa stará štvorvalcový letecký motor Rotax 912, dolet by mal byť 700 kilometrov. Prototyp sa v máji 2015 zrútil na letisku v Nitre. Stroj, ktorý sa dostal do vývrtky, pilotoval jeho vynálezca Štefan Klein, ktorý na myšlienke lietajúceho auta pracuje dlhšie ako 25 rokov. Hoci stroj spadol z výšky viac ako 200 metrov, pilot utrpel iba ľahké zranenia, pretože sa mu ešte vo vzduchu podarilo aktivovať padák, a stlmiť tak náraz na zem.


- Prototyp lietajúceho vozidla, ktoré sa vo vzduchu vznáša ako vírnik a po pristátí dokáže ísť po ceste ako automobil, skonštruovala v Přerove aj spoločnosť Nirvana Systems. Z futuristického autovírnika, ktorý má potrebné vybavenie a certifikáciu k jazde po pozemných komunikáciach, chce firma vyrobiť prvých 40 kusov. Stroj dokáže vo vzduchu uraziť 180 km za hodinu, na ceste za rovnaký čas prejde 40 kilometrov. Podľa riaditeľa spoločnosti Pavla Březinu by sa cena stroja mala pohybovať v prepočte od 83 000 do 189 000 €.

- Do konca roku 2017 by mala otestovať prototyp lietajúceho auta aj medzinárodná firma Airbus Group. V roku firma vytvorila divíziu Urban Air Mobility, ktorá má skúmať rôzne koncepty, ako autá na prepravu jednotlivcov alebo voz na štýl helikoptéry pre niekoľko osôb. Cieľom je, aby si ľudia mohli rezervovať voz s využitím aplikácie, podobne ako je pri projekte zdieľania áut.


- Do vývoja lietajúceho auta investuje aj spoluzakladateľ Googlu Larry Page, ktorý financuje vývoj prototypov na elektrický pohon slúžiacich k preprave na krátke vzdialenosti. Stroj skonštruovala holandská spoločnosť PAL-V, vývoju vlastného prototypu sa venuje aj firma Uber, ktorá prevádzkuje taxislužbu v mnohých krajín sveta.

Čítajte ďalej
Vianočné inšpirácie
Vianočné inšpirácie