21.4.2017 06:00 | Macho

Ako škodíme svojmu duševnému zdraviu?

šťastný nešťastný
šťastný nešťastný
Zdroj: Getty Images
Dramatické a stresujúce zážitky v nás často zanechávajú smútok a vyvolávajú otras, ale aj všedná rutina a spôsob myslenia majú na našu náladu značné dopady.

Zlé návyky, ako je skracovanie času spánku, nadmerná konzumácia alkoholu alebo výčitky môžu podlomiť naše duševné zdravie a viesť ku kríze, depresiám a stavom úzkosti. Našťastie sa ale niektorým týmto nástrahám alebo zlozvykom môžeme vyhnúť, píše taliansky denník Corriere della Sera.

Škodiť môže nedostatok fyzickej námahy. Tá má kľúčovú úlohu  pri udržiavaní dobrého psychického stavu a prispieva k spomínaných príznakom depresie a úzkosti. Pravidelné cvičenie má pozitívny vplyv na aktívne chemické látky v mozgu a na hormóny, ktoré regulujú náladu, a môže obnoviť sebadôveru. Na začiatku vyskúšajte denne 15 až 20 minútovú prechádzku. Aj malá dávka fyzickej aktivity je spojená so zlepšením nálady.

Zdrojom psychického nepokoja môže byť aj neporiadok v domácnosti. Bolo preukázané, že je spojený s depresiou, úzkosťou a naberaním na hmotnosti. Ak ste nejakú vec v uplynulých 12 mesiacoch nepotrebovali, dajte ju preč. Namiesto toho, aby ste utrácali peniaze na hromadenie vecí, zájdite si na dobrú večeru alebo choďte na dovolenku. Výskumy ukázali, že pekné zážitky prinášajú viac radosti ako vlastníctvo predmetov.

Kto prežil bezsennú noc, pozná nepríjemné pocity, ktoré mal nasledujúci deň. Lenže ak sa nedostatok spánku stane chronickým, narastá nebezpečenstvo vzniku depresii a úzkosti. Obmedzte preto niekoľko hodín pred spánkom príjem kofeínu a alkoholu. Dôležité je aj vypnúť televízor, počítač, tablet a mobil, pretože modré svetlo, ktoré z nich vychádza, znižuje vylučovanie melatonínu a môže narušiť biologický rytmus.

Nebezpečné je aj začať porovnávať vlastný príjem a majetok s tým, čo všetko majú ostatní. Sústreďte sa radšej na to, že budete vďační za to, čo máte. Štúdie ukázali, že jednoduché cvičenia - ako je písanie "denníku vďačnosti" alebo listu drahej osobe - vedú k uspokojeniu, optimizmu a šťastiu.

Naučte sa ovládať návrat negatívnych myšlienok. Pomáha hlboké dýchanie a meditácia. Aj hnev a frustrácia, normálne reakcie na ťažkosti života, sa môžu obrátiť proti nám. Rôzne štúdie preukázali, že potláčaný hnev je spojený so vznikom depresii. Negatívne emócie je dôležité ventilovať, ale vhodným spôsobom. Ak sa dokážete o svoj hnev podeliť asertívne a pokojne, budete sa cítiť lepšie. Pokiaľ príliš pracujeme, sme viac stresovaní, a zvyšujeme si tak riziko vzniku psychických problémov. Štúdia na britských úradníkoch preukázala, že ak niekto pracuje viac ako 11 hodín denne, zvyšuje sa u neho viac ako dvojnásobne riziko depresie. Myslite na svoje priority a venujte vyhradený čas rodine, priateľom a koníčkom.

Škodlivé je aj to, keď je človek zatvorený doma alebo v kancelárii. Pripravuje nás to o kľúčové  prvky ovplyvňujúce duševné zdravie, ako je vitamín D, ktorý telo produkuje, keď je vystavené slnečnému žiareniu. Bolo preukázané, že vitamín D chráni proti depresii. Dobre ale na naše podvedomie pôsobí hlavne príroda. Ten, kto sa prechádza v parku je pokojnejší a menej frustrovaný ako človek, ktorý si vyrazí do chaotických mestských ulíc.

Vyhýbajte sa sociálnej izolácii a pocitu samoty. Škodlivé je byť aj perfekcionistom. Stále úsilie o vysoký štandard je cestou k sklamaniu a nízkej sebadôvere. Usilujte sa naopak o to, čo experti na duševné zdravie nazývajú "zdravým úsilím". To znamená vytýčiť si dosiahnuteľné ciele, prijať chyby a hlavne radovať sa z cesty, nielen z cieľa. A snažte sa usmievať. Je preukázané, že úsmev je nákazlivý a má pozitívne účinky na náladu.

Čítajte ďalej
Vianočné inšpirácie
Vianočné inšpirácie