20.5.2017 06:00 | Zaujímavosti

Kuba sa mení: Nové nákupné centrum si chodia ľudia iba obzerať

Luxusný obchod na Kube
Na kúpu tovaru z nich skoro nikto nepomýšľa.
V centre Havany nedávno otvorili luxusné obchodné centrum, v ktorom si ale drvivá väčšina Kubáncov nemôže nič kúpiť.

Cenám niektorých výrobkov značiek ako je Versace, Armani, Gucci alebo Lacoste sa totiž nevyrovná ani ich niekoľkoročný príjem. Mladšie generácie sa chodia k nákupnému centru nadšene fotografovať, starší Kubánci luxusný projekt skôr kritizujú. Aj britský denník The Guardian sa pozastavil nad tým, že v krajine, ktorá sa ešte stále chváli ideálmi socialistickej rovnosti, vyrástol nápadne kapitalistický projekt. Denník tiež pripomenul, že v storočnej majestátnej budove bude čoskoro otvorený aj prvý päťhviezdičkový hotel na Kube. Jeho prevádzkovateľom bude švajčiarsky reťazec Kempinski, majiteľom ale ostane štátna spoločnosť Gaviota, kontrolovaná kubánskou armádou.

"Nepáči sa mi to, pretože si tam nemôžem nič kúpiť. To môže urobiť možno tak každý desiaty Kubánec, väčšina ľudí tu na to ale nemá peniaze," posťažoval sa Rodolfo Hernández (70). Ani predavačka v obchode s kozmetikou L´Occitane en Provence v tomto nákupnom centre si tam nič nekúpi. Jej plat je asi 12 dolárov mesačne (cca 10,8 €) a napríklad toaletná voda tam stojí vyše 90 dolárov (cca 81 €).

Podľa niektorých Kubáncov je ale otvorenie havanského luxusného centra známkou otvárania sa ich krajiny svetu. "Obchody sú  pre milionárov, ale priťahujú do krajiny turistov. Sme síce socialistická krajina, ale ekonomika musí byť kapitalistická," domnieva sa Maritza Garcíová (55), ktorá pracuje na letisku. Nové luxusné obchodné centrum ale kritizujú aj niektorí turisti. "Bola som veľmi sklamaná. Prišla som sem, aby som tomu kapitalistickému luxusu unikla," posťažovala sa denníku The Guardian Jeannie Goldsteinová z amerického Chicaga. V roku 2016 Kubu navštívili rekordné štyri milióny turistov. Nárast súvisí s rozmrazením vzťahov so Spojenými štátmi a s rušením obmedzení vo vzájomnom obchode. Bolo napríklad po polstoročí obnovené pravidelné letecké spojenie medzi Kubou a USA. Podľa The Guardian má z tohto uvoľňovania najväčší ekonomický profit kubánska armáda. Tá okrem iného vlastní turistickú spoločnosť Gaviota alebo korporáciu Cimex, ktorá prevádzkuje napríklad maloobchodné služby, požičovňu áut, nahrávacie štúdio, ale aj jednu z troch  najväčších štátnych bánk v krajine.

Čítajte ďalej