4.8.2017 06:00 | Macho

Ako dlho v skutočnosti trvá schudnúť?

Zdroj: iStockphoto
Zo všetkých strán sme bombardovaní fotografiami "pred" a "po". Sú na nich ľudia, ktorí "zmenili svoje telo za šesť týždňov", alebo matky, ktoré "získali naspäť postavu, akú mali pred pôrodom". Ale ako dlho v skutočnosti trvá schudnúť? Na túto otázku sa pokúsila pre news.com.au odpovedať Kathleen Alleaumeová, odborníčka na výživu a cvičenie.

Pokiaľ ste sa niekedy pýtali svojho lekára alebo trénera, ako dlho vám potrvá schudnúť, pokojne ste sa mohli rovno opýtať, aký dlhý je kúsok pružnej nite. Existuje veľa faktorov, ktoré chudnutie ovplyvňujú - od veku, cez kondíciu, zdravotný stav, až po životný štýl.

Hovorí sa, že realistický úbytok hmotnosti pre väčšinu ľudí je približne pol kilogramu až kilogram týždenne. Úbytok sa ale môže zaraziť, alebo ho zvráti jo-jo efekt. Takže neexistuje žiadne presné časové obdobie pre zhodenie nadbytočnej tukovej vrstvy – napriek obľúbeným 12 týždenným  výzvam. Je potrebné stále vyvažovať aktivitu s príjmom kalórií a dávať si splniteľné, krátkodobé ciele.

Ale vidieť, ako hmotnosť klesla o dve kilá za týždeň, nemusí nutne znamenať, že sa všetka vaša tvrdá práca vypláca. Existujú tri vysvetlenia pre úbytok: strata telesného tuku, strata vody a strata svalov. Pri vyváženej strave a pravidelnej fyzickej aktivite s najväčšou pravdepodobnosťou zhodíte tuk a uchováte si svalovú hmotu - teda v ideálnom prípade. Ale pokiaľ sa viac sústreďujete na obmedzovanie kalórií, alebo sa pustíte do najnovšej zaručenej diéty na úkor cvičenia, potom budete strácať všetky tri spomínané zložky - ale najpravdepodobnejšie väčší pomer svaloviny a vody, ako tuku. To môže na ručičke váh vyzerať skvele, ale výsledky nikdy dlho nevydržia. Prečo? Pokiaľ hmotnosť opäť naberiete, nahradí sa väčšie množstvo tuku a menej svalov. Pokiaľ prestanete držať diétu, telo si myslí, že prichádza ďalšie hladovanie, a tvrdo pracuje na tom, aby si uložilo každú dostupnú energiu, ktorú zvládne - s najväčšou pravdepodobnosťou tuk. A získate telo, ktoré sa namiesto vyrysovaných svalov môže pochváliť akurát tak roztrasenými faldami tuku.

Pokiaľ ste si všimli, že chudnutie je ťažšie a pribúdajúcim vekom, nemýlite sa. Ako starneme, naše telo stráca svalovú hmotu, čo spomalí základnú metabolickú rýchlosť, teda tempo, akým spaľuje kalórie. Ale chudnutie ovplyvňuje nielen vek. Podpisuje sa na ňom aj náš fitness-vek, teda počet rokov, kedy sme boli fyzicky aktívny. Ten stanovuje nielen úroveň vašej fyzickej zdatnosti, ale aj rýchlosť s akou zhadzujeme kilogramy. Schudnúť môže byť zložitejšia záležitosť, ako len jesť zdravo a cvičiť. Pokiaľ potrebujete pohnúť ručičkou váhy smerom nadol, zvážte úlohu, akú hrá váš životný štýl. Ste v strese? Máte nedostatok spánku? Podporuje vás rodina a priatelia vo vašej snahe? Nemáte nejaké zdravotné problémy? Každé telo je jedinečné a neexistuje recept, ktorý by fungoval univerzálne na všetkých. Môžete trénovať a jesť presne ako niekto iný, a pritom mať úplne rozdielne výsledky.

Čítajte ďalej
Vianočné inšpirácie
Vianočné inšpirácie