5.9.2017 10:15 | Macho

Ktorým potravinám sa vyhnúť, aby ste nemali každú chvíľu hlad?

Zdroj: iStockphoto
Škvŕka vám v žalúdku po dvoch tabuľkách čokolády? To je celkom bežné, pretože nepochybne ste si zvolili zle. Mnohé potraviny dokážu prirodzeným spôsobom potlačiť hlad: to sú hlavne tie, ktoré sú bohaté na proteíny a spôsobujú, že máme pocit sýtosti. Iné naopak stimulujú chuť, a je lepšie sa im vyhnúť, píše francúzsky denník Le Figaro.

Ako môžu niektoré potraviny vyvolávať hlad namiesto toho, aby zasýtili? To je dôsledok ich vysokého glykemického indexu: rýchlo zvyšujú obsah cukru v krvi, ktorý veľmi rýchlo zase poklesne. Mechanizmus hladu je stimulovaný poklesom glykémie a to vedie krátko po jedle k známemu škvŕkaniu v bruchu. Niektoré potraviny však môžu byť aj bez výživných látok a váš hlad neukoja.

Nemáte taký pocit viny, keď ste si objednali dva kúsky sushi namiesto poriadneho kusu pizzy? Nemýľte sa, sushi je zložené hlavne z bielej ryže a jeho glykemický index je teda vysoký. Z japonskej kuchyne si radšej vyberte polievku miso a sašimi, bohaté na proteíny a teda sýte.

Odšťavujete si sami ovocie, aby ste získali stopercentný džús? Dajte prednosť kúskom ovocia, pretože ovocná vláknina sa nachádza v dužine a šupke. Ak ovocie odšťavíte, ostane iba cukor, ktorý zvyšuje glykémiu. Navyše sa pripravujete o žuvanie, ktoré rovnako tak prispieva k pocitu sýtosti.

Prečo po vypití niekoľkých pohárikov alkoholu siahame po niečom na zahryznutie? Dôvod je jednoduchý: pitie znižuje úroveň glykogénu (formy cukru, ktorý je skladovaný organizmom) a zvyšuje glykémiu. Tá vzápätí poklesne a vedie k pocitu hladu.

Vhodné tiež nie sú priemyslovo vyrábané cereálie či müsli. Aby sa cereálie zmenili na vločky, sú spracovávané pri vysokých teplotách a ich nutričná hodnota je tak znížená. Často sú sladené a s kúskami čokolády. Dajte prednosť ovseným vločkám. Pokiaľ ide o burgery, sú často celkom bohaté na cukry vďaka obsiahnutým omáčkam a obvykle si po nich ešte dávame dezert. Najprv nás síce tuk a proteíny z mäsa, ktoré žalúdok dlhšie spracováva, zasýti, ale cukor čoskoro opäť povzbudí chuť. Urobte si ich radšej doma a doplňte ich zeleninou. Vyvarujte sa sladkých omáčok a dajte prednosť ľahkým proteínom ako je hydina. Zemiaky, či už sa upečú v rúre alebo sa konzumujú v podobe kaše či hranoliek, majú veľmi vysoký glykemický index. Síce na chvíľu zasýtia, ale krátko po jedle vás prepadne vlčí hlad.

Raňajkujete každé ráno biele pečivo? Potom môžete mať za hodinu po prvom jedle dňa chuť na ďalšie jedlo. Biele pečivo je vyrobené z rafinovanej múky a jeho glykemický index je vysoký. Samozrejme sa nemusíte definitívne zriekať bagety, ale striedajte ju s pečivom bohatým na vlákninu, ktoré zasýti, ako je celozrnné pečivo.

Čítajte ďalej
Vianočné inšpirácie
Vianočné inšpirácie