7.9.2017 10:30 | Technika

Legenda menom Cessna: Lieta od mrazivej tundry po vyprahnuté púšte

Cessna 172
Cessna 172
Zdroj: iStockphoto
Na zemeguli asi neexistuje letisko, kde by sa aspoň raz neobjavila cessna. Za 90 rokov, ktoré 7.9.2017 uplynuli od založenia firmy Cessna-Roos Aircraft, ale už po pár mesiacoch vypustila z názvu meno druhého spoločníka Victora Roosa, opustilo brány americkej leteckej továrne vyše 200.000 strojov.

Väčšinu z nich tvorili a tvoria vrtuľové lietadlá pre niekoľko pasažierov, už od konca 60. rokov ale naberajú na dôležitosti malé prúdové dopravné stroje. Práve v kategórii takzvaných business-jetov, teda prúdových obchodných lietadiel, patrila Cessna spoločne s ďalšou americkou firmou Learjet alebo francúzskym Dassaultom k priekopníkom. Prvé verzie dvojmotorového modelu Citation, určená pre päť až sedem pasažierov, sa objavila v roku 1969 a za prvé desaťročie výroby sa ich predalo vyše 500. Počas ďalších dekád pribudli ďalšie, väčšie aj menšie verzie Citationu, celkový predaj v roku 2016 v lete presiahol  7000 kusov.

Hoci sú malé prúdové lietadlá so značkou Cessna úspešné, hlavným výrobným programom aj dnes ostávajú tradičné stroje s piestovým či turbovrtuľovým pohonom. Rekordmanom medzi nimi je model 172 Skyhawk, ktorý sa prvýkrát predstavil už v roku 1956 a ktorý továreň vyrába dodnes, k zákazníkom za viac ako 60 rokov zamierilo vyše 44.000 lietadiel.

 

Počas polstoročia síce prešiel množstvom vylepšení, základná koncepcia hornoplošníka s miestom pre pilota a troch cestujúcich sa nezmenila. Skyhawk je možné stretnúť ako v zamrznutej kanadskej tundre, tak na vyprahnutých  afrických pláňach. Malé obratné lietadlo dokáže pristáť skoro kdekoľvek, o čom svedčí aj 30 rokov starý kapitálny žart nemeckého teenagera Mathiasa Rusta. Ten s vypožičanou Cessnou 172B v máji 1987 po lete z Helsínk dosadol na moskovskom Červenom námestí.

História firmy Cessna ale nie sú iba Skyhawk či Citation - k slávnym výrobkom továrne patrí aj model T-37. Dvojmiestny prúdový stroj, ktorého sa od jeho prvého vzletu v polovici 50. rokov vyrobilo vyše 1250 kusov, slúžil alebo slúži v armádach viac ako dvadsiatky krajín. Dodnes lieta po svete niekoľko stoviek exemplárov, väčšina však už len u nadšencov. Ľahké dvojmotorové lietadlo sa používalo pre základný výcvik aj v americkom letectve, to ho ale vyradilo v roku 2009. Aspoň krátku armádnu skúsenosť má za sebou veľká časť produkcie Cessny, to firme v 30. a 40. rokoch pomohlo prežiť.

Zakladateľ spoločnosti, Clyde Cessna (1879-1954), sa pre lietadlá nadchol už v roku 1911, vlastnú továreň ale otvoril až v druhej polovici 20. rokov, kedy vznikol aj prvý aeroplán nesúci jeho meno. Zakrátko ale prišla hospodárska kríza a spoločnosť v roku 1931 vyhlásila bankrot. Záchrana prišla o tri roky neskôr, keď do firmy majetkovo vstúpili  Cessnovi synovci. V roku 1934 prišiel úspešný C-34 Airmaster a firma pochopila, aké istoty poskytujú vojenské objednávky. Počas druhej svetovej vojny dodala americkému letectvu vyše 5000 kusov dopravného bobcatu, vyrobila aj 750 klzákov pre výsadkárov. K civilnému programu sa Cessna vrátila po skončení vojny, a dnes tvoria dodávky pre vojakov iba malú časť výroby spoločnosti, ktorá od začiatku 90. rokov patrí koncernu Textron, ten ovláda aj výrobcu vrtuľníkov Bell alebo lietadiel Beechcraft.

 

 

Čítajte ďalej
Vianočné inšpirácie
Vianočné inšpirácie