7.9.2017 10:30 | Technika

Legenda menom Cessna: Lieta od mrazivej tundry po vyprahnuté púšte

Cessna 172
Cessna 172
Zdroj: iStockphoto
Na zemeguli asi neexistuje letisko, kde by sa aspoň raz neobjavila cessna. Za 90 rokov, ktoré 7.9.2017 uplynuli od založenia firmy Cessna-Roos Aircraft, ale už po pár mesiacoch vypustila z názvu meno druhého spoločníka Victora Roosa, opustilo brány americkej leteckej továrne vyše 200.000 strojov.

Väčšinu z nich tvorili a tvoria vrtuľové lietadlá pre niekoľko pasažierov, už od konca 60. rokov ale naberajú na dôležitosti malé prúdové dopravné stroje. Práve v kategórii takzvaných business-jetov, teda prúdových obchodných lietadiel, patrila Cessna spoločne s ďalšou americkou firmou Learjet alebo francúzskym Dassaultom k priekopníkom. Prvé verzie dvojmotorového modelu Citation, určená pre päť až sedem pasažierov, sa objavila v roku 1969 a za prvé desaťročie výroby sa ich predalo vyše 500. Počas ďalších dekád pribudli ďalšie, väčšie aj menšie verzie Citationu, celkový predaj v roku 2016 v lete presiahol  7000 kusov.

Hoci sú malé prúdové lietadlá so značkou Cessna úspešné, hlavným výrobným programom aj dnes ostávajú tradičné stroje s piestovým či turbovrtuľovým pohonom. Rekordmanom medzi nimi je model 172 Skyhawk, ktorý sa prvýkrát predstavil už v roku 1956 a ktorý továreň vyrába dodnes, k zákazníkom za viac ako 60 rokov zamierilo vyše 44.000 lietadiel.

 

Počas polstoročia síce prešiel množstvom vylepšení, základná koncepcia hornoplošníka s miestom pre pilota a troch cestujúcich sa nezmenila. Skyhawk je možné stretnúť ako v zamrznutej kanadskej tundre, tak na vyprahnutých  afrických pláňach. Malé obratné lietadlo dokáže pristáť skoro kdekoľvek, o čom svedčí aj 30 rokov starý kapitálny žart nemeckého teenagera Mathiasa Rusta. Ten s vypožičanou Cessnou 172B v máji 1987 po lete z Helsínk dosadol na moskovskom Červenom námestí.

História firmy Cessna ale nie sú iba Skyhawk či Citation - k slávnym výrobkom továrne patrí aj model T-37. Dvojmiestny prúdový stroj, ktorého sa od jeho prvého vzletu v polovici 50. rokov vyrobilo vyše 1250 kusov, slúžil alebo slúži v armádach viac ako dvadsiatky krajín. Dodnes lieta po svete niekoľko stoviek exemplárov, väčšina však už len u nadšencov. Ľahké dvojmotorové lietadlo sa používalo pre základný výcvik aj v americkom letectve, to ho ale vyradilo v roku 2009. Aspoň krátku armádnu skúsenosť má za sebou veľká časť produkcie Cessny, to firme v 30. a 40. rokoch pomohlo prežiť.

Zakladateľ spoločnosti, Clyde Cessna (1879-1954), sa pre lietadlá nadchol už v roku 1911, vlastnú továreň ale otvoril až v druhej polovici 20. rokov, kedy vznikol aj prvý aeroplán nesúci jeho meno. Zakrátko ale prišla hospodárska kríza a spoločnosť v roku 1931 vyhlásila bankrot. Záchrana prišla o tri roky neskôr, keď do firmy majetkovo vstúpili  Cessnovi synovci. V roku 1934 prišiel úspešný C-34 Airmaster a firma pochopila, aké istoty poskytujú vojenské objednávky. Počas druhej svetovej vojny dodala americkému letectvu vyše 5000 kusov dopravného bobcatu, vyrobila aj 750 klzákov pre výsadkárov. K civilnému programu sa Cessna vrátila po skončení vojny, a dnes tvoria dodávky pre vojakov iba malú časť výroby spoločnosti, ktorá od začiatku 90. rokov patrí koncernu Textron, ten ovláda aj výrobcu vrtuľníkov Bell alebo lietadiel Beechcraft.

 

 

Čítajte ďalej