10.11.2017 10:15 | Macho

Čokoláda: Tá kvalitná robí s našim telom divy

Zdroj: iStockphoto
Chuť na sladké priťahuje aj mužov. Veľmi sa tým síce okoliu nechvália, ale dopriať si dobrú čokoládu nepovažujú za niečo zženštilé. Tou kvalitnou si „obalia nervy“ a urobia niečo aj pre svoje zdravie.

Je čokoláda rovnako návyková ako drogy? Proces, ktorý sa pri jej konzumácii odohráva v mozgu, je v každom prípade identický. Ako drogy, tak aj čokoláda totiž v ľudskom mozgu aktivujú všetky centrá odmeny. "Čokoláda prispieva k uvoľňovaniu hormónu dopamín, ktorý zohráva úlohu pri závislosti na nejakej látke," hovorí lekár a nutričný poradca Franck Senninger, ktorého cituje francúzsky denník Le Figaro.

Môžeme ale považovať závislosť na čokoláde za rovnako silnú ako závislosť na nejakej droge? "Niektorí ľudia majú zlú náladu, keď nemajú svoju dennú dávku čokolády, ale to je všetko. Ak je pocit chýbajúcej dávky čokolády veľmi silný, jedná sa nepochybne o oveľa závažnejšiu poruchu v príjme potravy," uvádza  Senninger. A pokiaľ ide o údajné afrodiziakálne účinky, čokoláda bohužiaľ váš sexuálny život neobohatí. Tento mýtus má začiatok v prítomnosti fenylethylamínu v čokoláde. "Tento hormón sa síce vylučuje pri orgazme, ale nevyvoláva ho," upozorňuje lekár.

Kvalitná čokoláda je však pre naše zdravie zlatou baňou. Obsahuje vitamíny B1 a B2, polyfenoly, horčík, fosfor a flavonoidy. V kakau je obsiahnutých viac ako 800 rôznych látok. Európsky úrad pre bezpečnosť potravín (EFSA) v roku 2012 vydal priaznivý posudok ohľadne pozitívneho pôsobenia čokolády proti kardiovaskulárnym ochoreniam. Mnohé vedecké štúdie ukázali, že čokoláda má priaznivý vplyv na naše poznávacie schopnosti. Rovnako kladne pôsobí na našu pamäť, je účinná proti arteriálnej hypertenzii (vysoký tlak krvi v tepnách) či zápalom. Iné výskumy ukázali, že pravidelná (nie však nadmerná) konzumácia čokolády znižuje riziko obezity. Jej antioxidanty totiž regulujú ukladanie tuku a kompenzujú kalórie, ktoré spolu s ňou zjeme. Musíme však dávať pozor na "zneužívanie" čokolády. Táto pochúťka totiž často neobsahuje iba kakao, ale aj tuk a cukor. Preto sa odporúča jest radšej čiernu čokoládu, v ktorej je viac ako 70 percent kakaa.

Podľa jednej nemeckej štúdie trvajúcej osem rokov na vzorke  20.000 ľudí  znižuje každodenná konzumácia obmedzeného množstva čokolády (7,4 gramu denne) o 48 percent riziko mŕtvice a o 27 percent riziko infarktu. Účinok je ešte výraznejší pri dennej konzumácii 10 až 20 gramov. Iné výskumy ukazujú, že indiáni panamského kmeňa Guna, vďačia za svoju nízku arteriálnu tenziu a nízku úmrtnosť na ochorenia srdca a rakovinu svojim kakaovým nápojom.

Čítajte ďalej
Vianočné inšpirácie
Vianočné inšpirácie