21.11.2017 10:30 | Macho

Dajú sa kontrolovať vlastné sny? Austrálsky vedec tvrdí, že áno

A o čom by ste najradšej snívali vy?
A o čom by ste najradšej snívali vy?
Zdroj: iStockphoto
Doktor Denholm Aspy z katedry psychológie Adelaidskej univerzity tvrdí, že našiel spôsob, ako sa dajú kontrolovať vlastné sny s využitím kombinácie troch techník. Informoval o tom spravodajský server Daily Mirror.

Uvádza, že nová metóda zvyšuje šancu na sny, pri ktorých sme si vedomí toho, že spíme a niečo sa nám zdá. Spáč vďaka tomu môže tento zážitok kontrolovať. Existuje veľa techník pre navodenie týchto "vedomých" snov, ale predchádzajúce štúdie hlásili nízku úspešnosť. Cieľom výskumu doktora Aspyho je vyvinúť účinnejšie techniky ich navodenia. Výsledky publikoval v časopise Dreaming. Štúdia zahrnovala tri skupiny účastníkov a skúmala účinnosť troch rôznych technik navodenie vedomých snov:

Skúmanie reality - teda kontrolovanie svojho prostredia niekoľkokrát denne, aby ste zistili, či sa vám to náhodou nezdá.

Prerušený spánok - prebudiť sa po piatich hodinách, ostať krátku chvíľu hore, a potom opäť zaspať, aby človek vkĺzol do spánkovej fázy REM, počas ktorej je vyššia pravdepodobnosť snov.

Mnemonické navodenie vedomých snov (MILD) - to zahŕňa prebudenie po piatich hodinách spánku a zafixovanie zámeru zapamätať si, čo sa človeku bude zdať, až opäť zaspí. Toho dosiahneme tým, že pokým sa opäť uloží k spánku, opakuje si vetu: "Až budem najbližšie spať, budem si pamätať, čo sa mi snívalo." Počas zaspávania si tiež človek môže predstavovať sám seba, ak sa mu sníva nejaký príjemný sen.


V skupine 47 ľudí, ktorí kombinovali všetky tieto techniky, dosiahli účastníci 17 percentného úspechu v podobe vedomých snov počas  jedného týždňa, čo bol podstatne častejší výskyt ako počas základného týždňa, kedy žiadnu z týchto techník nevykonávali. Medzi tými, ktorí dokázali zaspať počas prvých piatich minút od dokončenia techniky MILD, bola úspešnosť vedomých snov oveľa vyššia (podarila sa pri skoro 46 percentách pokusov). "Technika MILD funguje na tom, čomu hovoríme „prospektívna pamäť“, čo je typ pamäte, ktorej úlohou je pripomenúť si informácie v určitom budúcom čase či po istom deji," uviedol doktor Aspy. "Opakovaním vety, že si budeme pamätať to, čo sa nám sníva, vytvárame v pamäti zámer - a ten podporuje tvorbu vedomého snu. A čo je ešte dôležitejšie - tí, ktorí hlásili úspech pri použití techniky MILD, boli nasledujúci deň podstatne menej spánkovo deprivovaní, čo naznačuje, že sen, ktorý si uvedomujeme, nemá žiadne negatívne následky na kvalitu spánku," dodal Aspy. "Tieto výsledky nás priviedli o krok bližšie k vyvinutiu vysoko účinných techník navodenia vedomých snov, ktoré by nám umožnili študovať mnoho potenciálnych prínosov tohto druhu spánku, ako je liečba nočných mor a zlepšenie fyzických schopností a zručností s pomocou ich nácviku v prostredí uvedomovaných si snov," uviedol Aspy, ktorý vo výskume naďalej pokračuje.

Čítajte ďalej
Vianočné inšpirácie
Vianočné inšpirácie