2.12.2017 06:00 | Zaujímavosti

Horké potraviny nám pomáhajú. Začnite si s nimi už dnes

Zdroj: iStockphoto
Grapefruity a jablká sú dnes sladšie ako kedysi, urobíme však lepšie, ak oceníme príjemne nahorklé ovocie a zeleninu. Tie sú zdravé a vďaka svojej chuti rovnako regulujú chuť k jedlu, píše taliansky denník Corriere della Sera.

Čo sa stalo so starými grapefruitmi, z ktorých sme vytláčali  natrpklú šťavu, takže mnohých z nás prešla chuť jesť ďalej? Vďaka komerčnému výberu, kríženiu medzi druhmi a metódam premeny potravín horká chuť skoro vymizla z našich stolov. Do supermarketov sú dodávané červené grapefruity, ktoré nie sú tak kyslé. Paradajky dnes obsahujú asi dvestokrát menej svojej pôvodne výraznej chuti a priemysel pri príprave ovocných džúsov odstraňuje z plodov substancie, ktoré vyvolávajú horkú chuť.

Tieto voľby nijako neprekvapujú, pretože človek odjakživa prechovával voči horkej chuti podozrenie. Sladké je symbolom okamžitej energie, slané slúži organizmu k tomu, aby mohol fungovať, zatiaľ čo horkosť je varovným signálom, aby sme potravinu nejedli. Mnohé prirodzené látky s trpkou chuťou totiž vyrábajú rastliny ako pesticídy, aby odradili baktérie a hmyz. Bohužiaľ práve tieto látky, ktoré niektorým druhom zeleniny a ovocia dodávajú horkú chuť, sú ich tajomstvom: vo vysokých dávkach môžu byť nebezpečné a človek sa vyvíjal tak, že rozpoznával nebezpečenstvo, ale v malom množstve sú veľmi vhodné k tomu, aby sme si udržali zdravie. Horké jedlá sú zdravé práve preto, že sú "toxické". Horké látky obsiahnuté v citrusových plodoch pôsobia proti zápalom, brokolica, kapusta  pôsobia proti rakovine. Tie isté látky pôsobiace proti nádorom sa nachádzajú v zelenom čaji a čisté kakao, červené víno a káva môžu mať priaznivé účinky práve vďaka svojim trpkým látkam.

Jed Fahey z univerzity Johnsa Hopkinsa v Baltimore tak trochu provokuje: "Jesť vyberané ovocie a zeleninu alebo plody zbavené horkej chuti je to isté, ako jesť prázdne kalórie," hovorí. Rozhodne by sme si pre svoje dobro mali zvyknúť tolerovať trochu viac trochu horkú chuť aj z toho dôvodu, že fytonutrienty (živiny rastlinného pôvodu nachádzajúce v ovocí a zelenine) s nepríjemnou chuťou sú najlepším regulátorom chuti k jedlu. "Pokiaľ vylúčime zo svojho jedálnička horké potraviny rastlinného pôvodu, pripravíme sa nielen o látky užitočné pre naše zdravie, ale narušíme si schopnosť konzumovať menšie porcie," vysvetľuje Daniele Del Rio z Parmskej univerzity. Mohli by sme namietať, že tým, ako bola z rastlín odstránená horká chuť, vzrástla ich spotreba, hlavne u detí. "Potraviny rastlinného pôvodu majú tiež nízky energetický obsah, obsahujú vlákninu, vitamín C, ale ich ozdravný účinok klesá, ak z nich odstránime horké fytonutrienty: naším cieľom je teda dávať prednosť menej sladkým druhom ovocia a zeleniny," hovorí profesor Adam Drewnowski.

To nie je nemožné: káva a pivo sa nám páčia, pretože horkú chuť prisudzujeme kofeínu a alkoholu, ktoré chápeme ako odmenu. Túto koncepciu je ale možné použiť aj na zdravšie jedlá. Nepríjemnú chuť môžeme spájať s inou, ktorá nám vyhovuje, napríklad dopĺňať cestoviny kapustou. Môžeme si dopriať aj horký aperitív, ktorý zvyšuje vylučovanie žalúdočných štiav a prispieva k tráveniu, aby sme si tak zvykali na chuť, ktorá nie je sladká.

Čítajte ďalej
Vianočné inšpirácie
Vianočné inšpirácie