7.12.2017 10:20 | Zaujímavosti

Vedci svojmu objavu najprv neverili, ale taký tvor naozaj žil

Zdroj: reprofoto YouTube / AFP news agency
Najnovšie vedcov prekvapilo neobvyklé zviera z praveku. Zobák malo ako kačka, ale zuby ako krokodíl, labutí krk a vražedné pazúry. Podľa agentúry AP malo aj plutvy ako tučniak, takže vedelo plávať, ale na pevnej zemi chodilo ako pštros.

Ide tak o prvý objav dvojnohého dinosaurieho mäsožravca, ktorý mal preukázateľné plavecké schopnosti. Kompletnú kostru asi 45 centimetrov vysokého tvora, ktorý žil pred 75 miliónmi rokov, rozpoznali vedci v kuse pieskovcovej hrudy, ktorá bola do Európy prepašovaná z Mongolska.

"Je to zvláštne zviera," povedal holandský výskumník Dennis Voeten z Katedry zoológie univerzity Palackého v Olomouci, kde je na postgraduálnom štúdiu. "Kombinuje rôzne časti, ktoré sme poznali z iných druhov, do tohto jedného malého zvieraťa," dodal. V štúdii zverejnenej vo vedeckom časopise Nature Voeten so svojimi spolupracovníkmi pomenovali zviera Halszkaraptor escuilliei podľa poľskej paleontologičky Halszky Osmólskej.

Podľa spoluautora štúdie, paleontológa Paula Tafforeaua z európskeho synchrotrónového radiačného zariadenia (ESRF) z francúzskeho Grenoblu, mohlo zviera vďaka tvaru tela ľahko behať a loviť potravu na pevnej pôde, tak aj chytať ryby v sladkej vode. Paleontológ Andrea Cau mal spočiatku  veľké pochybnosti o autenticite fosílie, a to ako kvôli vzhľadu kostry, tak aj kvôli skutočnosti, že ju z Mongolska prepašoval súkromný zberateľ. Preto najprv vychádzal z toho, že sa jedná o falošný výtvor, dokiaľ sa vedecky nedokázal opak. V tom pomohlo synchrotrónové zariadenie, vďaka  ktorému vedci vyhotovili trojrozmerné obrazy fosílie. Tie ukázali, že sa jednalo skutočne o jednoliateho tvora, a nie o kostrovú konštrukciu z viacerých zvierat, ako sa v minulosti zistilo u iných objavov dinosaurov.

Čítajte ďalej