5.1.2018 10:15 | Macho

Prečo nám drahšie víno lepšie chutí? Vedci na to majú vysvetlenie

Zdroj: iStockphoto
Je drahé? Tak potom musí byť dobré. Tak uvažuje veľa ľudí pri nákupe vína. Prečo nám nápoj z vínnej révy chutí viac, keď pri jeho nákupe z peňaženky vytiahneme vyššiu čiastku, zisťovali vedci z francúzskej Insead Business School vo Fontainebleau a z univerzity v Bonne.

Podľa ich štúdie zverejnenej v časopise Scientific Reports nás klame vlastný mozog, konkrétne jeho oblasť zodpovedná za odmenu. "Systém odmien je v prípade vyššej ceny aktivovaný výrazne silnejšie, a posilňuje tak zjavne aj chuťový zážitok," uviedol nemecký profesor Bern Weber. Zaujímavou otázkou podľa neho teraz je, či sa dá systém odmien vytrénovať tak, aby bol na takzvaný marketingový placebo efekt menej citlivý.

Vedci skúmali dopady pitia drahého vína na 15 ženách a 15 mužoch okolo tridsiatky. Mok ochutnávali poležiačky v prístroji na magnetickú rezonanciu. Najprv sa im na obrazovke objavila cena vína, následne im plastovou trubičkou priamo do úst putoval malý dúšok alkoholického nápoja. Pomocou tlačidiel potom na stupnici od jednej do deväť hodnotili, ako im nápoj chutí. Víno pritom ochutnávali vo všetkých prípadoch rovnaké - červené francúzske za 12 €. Účastníci testu ale vedcom tvrdili, že ide o rôzne nápoje, ich cena sa pohybovala od 3 do 18 €. "Podľa očakávaní ľudia uvádzali, že im predpokladané drahšie víno chutí viac, ako to lacnejšie," uviedla v štúdii profesorka Hilke Plassmannová.

Snímky z magnetickej rezonancie následne odhalili, že pri ochutnávaní „drahších vín“ sa aktivuje predný mozog a hlboké oblasti šedej hmoty vnútri hemisfér koncového mozgu. Zatiaľ čo predný mozog sa podieľa hlavne na porovnávaní cien, a je teda pravdepodobne zapojený aj do očakávania, hlboké oblasti sú súčasťou systému motivácie a odmien. "Systém motivácie a odmien si z nás vlastne robí srandu," vysvetľuje doktorka Liane Schmidtová, ktorá sa tiež zúčastnila na spracovávaní štúdie. Podľa Webera má ale marketingový placebo efekt svoje hranice: "Keď sme im napríklad dali ochutnať tekutinu mdlej chuti, ktorá údajne stála sto euro, efekt sa nedostavil."

Čítajte ďalej