11.1.2018 17:30 | Zaujímavosti

Piloti odpovedali na najčastejšie otázky pasažierov: Nad niektorými sa vám rozum zastaví

Tieto otázky zaujímajú pasažierov.
Tieto otázky zaujímajú pasažierov.
Zdroj: iStockphoto
Toto zaujíma ľudí, ktorí sa prepravujú lietadlom.

1. Ako môže niekto vstúpiť do kokpitu, keď sú dvere zamknuté zvnútra?

Existuje špeciálny kód, ktorý musia letušky ovládať. Kapitán lietadla o ňom informuje posádku pred odletom, aby sa mohla dostať do kokpitu v prípade, že by piloti stratili vedomie.

2. Môžu mať piloti bradu a piercing?

Brady či piercingy zabraňujú v správnom nasadení si kyslíkovej masky. Preto je povolené len malé strnisko.

3. Čo sa stane, ak prestanú fungovať všetky motory?

Počas každého letu sa lietadlá prepínajú do režimu, v ktorom motory pracujú s nulovým pákovým efektom, píše brightside.me. Ak riadite auto s manuálnou prevodovkou a pri prechode z kopca prepnete prevodový stupeň na neutrál, bude to takmer rovnaké. Je veľmi zriedkavé, že motory prestanú úplne fungovať. Dokonca aj v takejto situácii existuje spôsob, ako ich znova spustiť.

Ale aj bez motorov môže lietadlo pristáť. Najslávnejším prípadom bolo v roku 1982 Boeing 747 v Jave. Lietadlo sa dostalo do prachového oblaku zo sopky, ktorá vybuchla a všetky 4 motory prestali pracovať. Posádke sa podarilo vylodiť lietadlo na blízke letisko a nikto z 263 pasažierov nebol zranený.

4. Ako dlho vydržia kyslíkové masky?

Kyslíkové masky môžu pracovať 10-15 minút. To je dostatok času pre pilotov, aby lietadlo dostali do nadmorskej výšky, kde možno normálne dýchať. Piloti majú svoje vlastné kyslíkové masky, ktoré pracujú dlhšie. Pred každým letom piloti kontrolujú, či ich masky fungujú správne.

5. Spia piloti v kokpitoch?

Približne 56 % pilotov náhodou zaspalo počas letu. Moderné lietadlá pracujú v automatickom režime a riadiaci dopravcovia vyžadujú, aby boli piloti stále na príjme.

Pri dlhších letoch môžu byť 2 posádky alebo 3 piloti, ktorí sa striedajú, aby si každý odpočinul. Piloti spávajú a odpočívajú v špeciálnej miestnosti. Je dôležité, aby posádka bola stále v kontakte s dopravnými kontrolami a aby aspoň jeden pilot riadil let.

6. Čo jedia piloti počas letu?

K dispozícii je samostatné menu pre pilotov, môžu si vybrať z niekoľkých jedál. 

7. Čo predstavuje najväčšie riziko?

Vtáky predstavujú väčšie nebezpečenstvo, než si myslíte. Ak sa dostanú do turbíny, môžu ich zničiť alebo dokonca spôsobiť požiar. Nie každé čelné sklo je dostatočne silné, aby prežilo kolíziu s vtákmi. Krupobitie je rovnako nebezpečné, ale zlému počasiu je jednoduchšie sa vyhnúť.

8. Majú pasažieri tlieskať pilotom po pristátí?

Áno, majú to radi.

Bonus: Pasažieri sa pýtali, či im otvoria letušky balkón, aby si mohli zapáliť.

Čítajte ďalej