6.2.2018 17:30 | Macho

Ak odkladáte založenie si rodiny, čítajte: V tomto veku sú spermie už nekvalitné

Illustration of sperms swimming on a black background
Illustration of sperms swimming on a black background
Zdroj: iStockphoto
Mužom tikajú biologické hodiny do štyridsiatky, potom sú ich spermie geneticky nekvalitné.

O plodnosti ženy je rozhodnuté už v maternici. Vtedy sa vytvorí konečný počet zárodočných buniek budúcich vajíčok. Keď ich žena vyčerpá, vstúpi do menopauzy a stane sa neplodnou. U mužov nič také nehrozí. Tvoria spermie do konca svojho života. Ale! Aj u mužov sa ich počet s vekom trvalo znižuje. Po štyridsiatke prudko klesá počet spermií v ejakuláte, no predovšetkým ich genetická kvalita. Muži by mali deti splodiť do štyridsiatich rokov veku.

Kým ženám najviac tikajú hodiny okolo tridsiatky, po tejto vekovej hranici ich plodnosť začne prudko klesať, u mužov nastupuje rovnaká epizóda po štyridsiatke. Hoci aj päťdesiatroční, šesťdesiatroční či dokonca sedemdesiatroční muži môžu splodiť dieťa, rozhodne to nie je zodpovedné. DNA v ich spermii totiž nesie toľko chýb a mutácií, že svojmu potomkovi môžu skôr uškodiť. Ideálnym vekom muža pre splodenie potomka je preto do tridsiatich piatich až štyridsiatich rokov.

"V zmysle plodnosti musí muž vyprodukovať štyri až tridsať miliónov spermií na jeden ejakulát. A hoci sú muži fyzicky schopní mať dieťa v živote aj oveľa neskôr aj v porovnaní so ženami, genetická kvalita mužských spermií prudko klesá po štyridsiatke," tvrdí doktor Dawn Harper v rozhovore pre denník The Star.

Nekvalitné gény ohrozujú samotné počatia, znižuje sa šanca na úspech, zvyšuje sa riziko potratu, dieťa je viac ohrozené geneticky podmienenými chybami a chorobami, máva nižšiu pôrodnú hmotnosť a rad zdravotných ťažkostí.

"Spermie starého muža nie sú automaticky zlé. Keď ste zdraví a aktívne svoju plodnosť chránite správnou životosprávou, môžete počať zdravé dieťa aj dlho po štyridsiatke," dodáva doktor Harper.

A čo znamená chrániť svoju plodnosť a žiť zdravo? Predovšetkým vyhýbať sa alkoholu a cigaretám. Denne sa pohybovať a veľa cvičiť, byť často na čerstvom vzduchu v prírode, vyhýbať sa umelým hmotám, nenosiť príliš tesnú spodnú bielizeň, nekúpať sa dlho v horúcej vode, zdravo a vyvážene sa stravovať a vyhýbať sa potravinárskym výrobkom s prísadami.

Čítajte ďalej