20.4.2018 10:00 | Zaujímavosti

Vedci nám dali novú nádej v boji s plastovým odpadom

Naozaj chcete, aby takto vyzeral náš svet?
Zdroj: iStockphoto
Katastrofálne následky zamorenie oceánov plastovým odpadom môžeme vidieť v správach denne. Naša planéta sa vďaka bezuzdnému ľudskému konzumu a neschopnosti likvidovať plastové odpady topí v hmote, ktorá nie je pre ekosystém prirodzená.

A tak ju nedokáže účinne rozkladať ako iné materiály. Lenže vedcom z Británie sa podarilo izolovať enzým, ktorý dokáže plastové hmoty meniť na zmes iných látok. Enzým autori (doktor Bryon Donohoe a doktor Nic Rorrer) pomenovali PETáza (polyetylenáza), pretože dokáže štiepiť PET (polyetylén). To, čo by trvalo stovky rokov v bežnej pôde, sa po pridaní PETázy odohrá mnohonásobne rýchlejšie.

Enzým pochádza z baktérií, ktoré boli objavené pred dvomi rokmi v Japonsku. Tieto prokaryontné organizmy sa dokázali rýchlo adaptovať na nový typ odpadu a čiastočne ho metabolizovať. Univerzitný profesor John McGeehan bol najprv skeptický, že vôbec také baktérie existujú. Ich výskum ho spolu s vyššie spomínanými odborníkmi priviedol k enzýmu, ktorý skutočne rozkladá polyetylén. „Náhoda a šťastie často zohrávajú významnú úlohu v základnom vedeckom výskume a náš objav nie je výnimkou,“ tvrdí profesor McGeehan v rozhovore pre denník The Independent. Hoci sú autori iba na samotnom začiatku výskumu účinkov a použitiu enzýmu, mal by prispieť k degradácii plastov na ich základnej výrobnej látky, takže by výrazne zefektívnil recykláciu týchto materiálov.

Čítajte ďalej