11.5.2018 10:20 | Macho

Čo urobí s našim telom nedostatok bielkovín?

Zdroj: iStockphoto
Sporadické očisty a diéty s obmedzením prísunu mäsa a bielkovín môžu byť všeobecne zdravé, dlhodobo ale obmedzenie príjmu proteínov pôsobí na zdravie zhubne. Denne by mal priemerný človek zjesť 45 až 56 gramov bielkovín.

Je jedno, či človek mäso priamo konzumuje alebo spolieha na zdroje z vajíčok, strukovín či orechov. Nedostatok bielkovín sa prejavuje stratou vlasov, zhoršením stavu pokožky a zníženou obranyschopnosťou či večným hladom. V priemere by mal človek zjesť (zdravý s normálnou postavou) – asi 0,75 gramov bielkovín na kilogram svojej hmotnosti denne. Ľudia na Západe väčšinou konzumujú bielkovín dostatok či nadbytok, pretože ich strava je plná živočíšnych produktov. Ale s rastúcim trendom očistných kúr a diét väčšinou dochádza práve k zníženiu príjmu proteínov.

Lámajúce sa nechty, rednúce vlasy a suchá praskajúca pokožka sú len prvými príznakmi nedostatku proteínov. Ale tento stav môže mať vážnejšie dôsledky. Tým najnebezpečnejším je stukovatenie pečene, ktoré v ďalších fázach končí zjazvením pečene a jej zlyhaním. Hoci stukovatením pečene trpia aj ľudia nadmerne konzumujúci alkohol či obézni, je aj dôsledkom dlhodobého nedostatku bielkovín. „Keď telo nemá dostatok proteínov v strave, začne ho odoberať zo svaloviny, aby zachránilo aspoň najdôležitejšie telesné funkcie,“ tvrdí doktor Arnarson. A to sa týka hlavne osôb na drastickej diéte bez prísunu proteínov. Telo totiž skôr ako tuk začne odbúravať svaly. Bez aminokyselín a proteínov sa ale nezaobíde ani imunitný systém. A tak ľudia dlhodobo ochudobňujúci svoje telo o bielkoviny zaznamenajú prejavy oslabenej imunity.

Keď má človek nedostatok bielkovín, väčšinou sa to prejaví ako zvýšená chuť k jedlu a hlad. Telo sa totiž snaží zabezpečiť zvýšený príjem a tým človeka núti jesť viac,“ dodáva doktor Arnarson s tým, prečo mnohí ľudia majú stále hlad, aj keď sa prejedajú. Ich strava je príliš bohatá na sacharidy a tuky, ale chýbajú v nej bielkoviny. Ich bohatým zdrojom sú mäso, ryby, morské plody, hmyz, mliečne výrobky, vajcia, riasy, strukoviny, orechy, semená či klíčky rastlín.

Čítajte ďalej