14.5.2018 10:30 | Macho

Nedostatok zeleniny a vitamínov vám telo časom nemilo pripomenie

Zdroj: iStockphoto
Ako ste na tom s konzumáciou zeleniny? Biedne? Tak by ste mali vedieť, že nedostatočné množstvo skonzumovanej zeleniny môže mať negatívne dopady na naše zdravie. Telo nám samo vysiela rôzne signály o tom, že jej nejeme dostatok, píše taliansky denník Corriere della Sera.

Niektoré pokrmy sú bez ohľadu na vôňu smutné na pohľad, pretože im chýba farba. Zelenina okrem toho, že jedlo oživuje, zaručuje vyváženú výživu so správnym množstvom vitamínov a minerálnych látok.

Nedostatok vitamínu C môže vyvolať vznik modrín, krvácanie ďasien a skracovať dobu uzdravovania. Jeho prísun môžeme zabezpečovať konzumáciou papriky, listovej zeleniny, paradajok, brokolice či kapusty.

Nedostatok kyseliny listovej môže vyvolávať chronickú únavu a anémiu. Preto je dobré dopĺňať  vitamín B konzumáciou zeleniny so zelenými listami a s obsahom škrobu, ako sú fazule, šošovica a špargľa.

Pokiaľ nekonzumujeme dostatok zeleniny, chýbajú  nám vitamíny, ktoré tieto potraviny dodávajú, a to sa môže negatívne prejaviť na imunitnom systéme. Organizmus tak nedokáže premôcť vírusy. "Napĺňať chladničku listovou zeleninou je zdravý a prirodzený spôsob, ako bojovať proti infekcií, pretože táto zelenina je vynikajúcim zdrojom vitamínu C, ktorý pomáha telu budovať si obranné reakcie a čeliť voľným radikálom. Taktiež skracuje dobu rekonvalescencie," zdôrazňuje dietologička Abby Sauerová.

Istá občasná zábudlivosť sa môže objaviť v každom veku, ale postupné slabnutie mozgových funkcii a nižšia výkonnosť mozgu môžu byť príznakom nedostatku výživných látok. "Luteín, výživná látka, ktorá pomáha zlepšovať schopnosť učenia a pamäť, sa vyskytuje v rôznej listovej zelenine, ale aj v karotke, v brokolici, v kukurici a v paradajkách," upozorňuje Sauerová. Pokiaľ svoju stravu každý týždeň obohatíme o tieto druhy zeleniny, zabezpečíme mozgu výraznú stimuláciu. Výživa môže zohrávať zásadnú úlohu aj v schopnosti organizmu reagovať na stres. Zápal je prirodzenou odpoveďou organizmu na stresové situácie. Je teda vhodné organizmu dodávať potraviny s protizápalovými vlastnosťami, ako je napríklad losos alebo tuniak, ktoré sú bohaté na nenasýtené mastné kyseliny, a listovú zeleninu a papriky, ktoré obsahujú antioxidanty, polyfenoly a karotenoidy. Ovocie a zelenina obsahujú vlákninu, ktorá navodzuje pocit sýtosti, takže potom toho zjeme menej. "Väčšina ovocia a zeleniny má tiež nízku kalorickú hodnotu, a to je veľká výhoda, keď chceme zhodiť nejaký ten kilogram," uvádza doktorka Emily Rubinová z univerzitnej nemocnice Thomasa Jeffersona.

Čítajte ďalej