6.7.2018 10:25 | Macho

Cestovín sa nebojte ani pri chudnutí

Zdroj: iStockphoto
Je pravda, že sa po cestovinách priberá? A sú lepšie biele, alebo tie z celozrnnej múky? Hoci posledné tendencie a móda v diétnom stravovaní hovorí opak, po cestovinách sa nepriberá, píše taliansky denník La Repubblica.

Určite majú ako zdroj sacharidov svoju kalorickú hodnotu, ktorú je nutné pri diéte brať do úvahy. Je však veľa dôvodov, ktoré z cestovín robia základnú potravinu nielen talianskej kuchyne, ale hlavne stredomorskej stravy. Teda potravinového modelu, ktorý dnes mnohé štúdie označujú za akýsi elixír dlhého života, ktorý chráni pred kardiovaskulárnymi chorobami a nádormi.

Začneme tým, že sacharidy majú byť prvou a najvýznamnejšou výživnou látkou, ktorou denne prijímame a že 50 až 60 percent celkových kalórií, ktoré máme pri diéte skonzumovať, má pochádzať zo sacharidov. Cestoviny a príbuzné potraviny majú napriek výraznému prísunu kalórií oveľa menší vplyv na nadváhu ako proteíny a tuky, a to práve vďaka tomu, ako funguje náš metabolizmus. Naše telo totiž strávi sacharidy veľmi rýchlo, a preto sa kalórie, ktoré sacharidy obsahujú, ľahšie spotrebujú v podobe tepla, než aby sa hromadili. Jednoduché a rafinované cukry sú škodlivé, pretože v prípade, že sa ich konzumuje priveľa, prispievajú k rýchlej akumulácii energie. Lepšie sú zložité cukry, ako je škrob, hlavná zložka cestovín, a to preto, že majú nízky glykemický index. Ten vyvoláva dlhší pocit sýtosti, vedie k nižšej hmotnosti a znižuje riziko cukrovky. Ešte lepšie je, keď k sacharidom skonzumujeme optimálne množstvo vlákniny. Preto je celozrnný produkt pre naše zdravie nepochybne vhodnejší. Cestoviny  je možné pripraviť na veľa spôsobov a spolu so zeleninou či rybou je to nutrične vyvážený pokrm. Konzumácia cestovín nás tiež robí šťastnými, pretože obsahuje aminokyselinu tryptofán, ktorú náš organizmus premieňa na serotonín, neurotransmiter s antidepresívnymi účinkami.

V globálnej spoločnosti pôsobí veľa faktorov, ktoré zabezpečujú  nejakej diéte popularitu. Stačí, ak nejaká celebrita drží diétu a média sa už postarajú o to, aby sa stala známou. Módnym diétam sa  ale treba vyhýbať, pretože drvivá väčšina z nich nemá reálny vedecký základ. Vhodná je konzultácia s odborníkom, pretože každá diéta má byť každému pripravená na mieru. Každý človek má určitú fyzickú stavbu tela a metabolizmus, a len po spoznaní  komplexného stavu pacienta je možné odporučiť správny diétny režim. Vyhýbajte sa všetkým diétam, ktoré sľubujú schudnúť sedem kilogramov za sedem dní, a všetkým zázračným pilulkám, ktoré môžu poškodiť zdravie. Iba lekár môže predpísať lieky, ktoré pomáhajú prispôsobiť sa diéte a optimalizovať jej účinky. Diétu a pevnú vôľu nemôže nahradiť žiadny liek. Akúkoľvek  farmakologickú formu, hoci aj prírodnú, v podobe pastiliek či nápojov, je potrebné užívať iba pod dohľadom lekára.

Čítajte ďalej